Potom, čo sme na našej STK spustili do prevádzky druhú kontrolnú linku, výhody kapacitného navýšenia našich služieb sa prejavili vo veľmi krátkom čase. Skrátili sa čakacie doby pre všetky druhy kontrol a denne dokážeme obslúžiť o 50 % viac vozidiel než predtým.
Rozšírenie kapacity STK si vyžiadalo zvýšiť počet zamestnancov a tak na technické a emisné kontroly a na kontrolu originality máme spolu 10 pracovníkov. Dve linky nám teraz dovoľujú operatívne si rozdeliť prácu a optimálne využiť obe linky. Na linke typu C (pôvodná) vykonávame kontroly nákladných i osobných vozidiel, motocyklov, štvorkoliek a traktorov. Na linke typu A (rozšírená) kontrolujeme len osobné autá do 3,5 tony. Je tu užší montážny kanál, na ktorý sa zmestia vozidlá aj s najmenším rozchodom kolies.
Moderné kontrolné prístroje pre všetky druhy áut
Všetky kontroly vykonávame modernými prístrojmi. Máme napríklad 4 ana-lyzátory výfukových plynov pre emisné kontroly. Po 2 na každej linke. Stavili sme na značky MAHA, Bosch a AVL. Nie všetky autá však komunikujú napríklad s prístrojom MAHA a nie všetky s BOSCH. Po dva máme preto, aby sme tomu predišli a dokázali obslúžiť takpovediac všetky značky áut.
Zaujímavosťou je, že máme unikátnu valcovú skúšobňu bŕzd (brz-dová stolica), na ktorej okrem kontroly účinnosti bŕzd dokážeme na požiadanie urobiť aj test tlmičov pre vozidlá M1 a N1. Na meranie nastavenia svetiel používame najmodernejší regloskop MAHA MLT 3000, ktorý zvláda svetlomety so všetkými druhmi svetelných zdrojov – s klasickými žiarovkami, halogénovými žiarivkami, xenónovými výbojkami a LED segmentami.
Pružnejšie, rýchlejšie, efektívnejšie
Na UNI STK vykonávame prehliadky pravidelné, opakované, administratívne a zvláštne. Autá, ktoré k nám prichádzajú na kontrolu sa stavajú do jedného radu a my ich prideľujeme na príslušnú linku podľa toho, o aký druh vozidla ide a aká kontrola sa bude vykonávať. Takýmto spôsobom dokážeme efektívne rozvrhnúť prácu na linkách a ušetriť čas čakania zákazníko
Chcem preto ubezpečiť všetkých našich zákazníkov, že keď vidia, že si vyberáme z radu vozidlá zdanlivo mimo poriadia, tak to nie je kvôli protekcii, ale ide o bežný postup na zefektívnenie našej práce. Takto sa pružne snažíme o optimálne využitie kapacity linky, aby sme pre vás maximálne skrátili čas čakania.
V praxi to vyzerá tak, že v rade čakajú vozidlá na pravidelnú TK, ktorá trvá cca 40 minút a tiež vozidlá na opakované, administratívne a zvláštne kontroly. Tie trvajú relatívne kratšie, lebo obsahujú len niektoré úkony. Napríklad, administratívna kontrola obsahuje len špecifické úkony pre danú kontrolu, a pri opakovanej sa vykonáva iba kontrolný úkon na preverenie odstránenia konkrétneho nedostatku zisteného pri predchádzajúcej pravidelnej prehliadke.
Preto našou prioritou nie je poradie, ale náročnosť kontroly. Rad v takomto režime postupuje omnoho rýchlejšie a zbytočne zákazníkov nezdržiava. Za určitých okolností dokážeme vykonávať kontrolu na šiestich vozidlách súčasne.
Adrián Krajňák / vedúci UNISTK